Header-blog-Fotografie
Marleen van den Beld

Blog van Marleen: Beeld is te belangrijk om er ‘even bij te doen’

Een fotograaf inhuren of kiezen voor een stockfoto voor je communicatieconcept of -campagne? Een keuze die vaak snel op basis van kosten en tijd gemaakt wordt. Maar er speelt veel meer dan dat. Beeld is een te belangrijk onderdeel van je huisstijl of positionering om er ‘even bij te doen’. Daarom zet ik graag de voor- en nadelen van stockfotografie en maatwerkfotografie voor je op een rij.

Stockfotografie: goedkoop en direct beschikbaar

Een stockfoto is een beeld dat een fotograaf via een stockbureau of beeldbank (zoals bijvoorbeeld Shutterstock) verkoopt. Deze foto’s zijn (meestal) goedkoop in aanschaf en je kunt ze direct gebruiken. Nadeel is dat ze niet exclusief zijn. Het risico bestaat dat je concurrent in dezelfde branche, of nog erger een bedrijf in een totaal andere branche, hetzelfde beeld gebruikt. Misschien denk je: er zijn zoveel stockfoto’s, dat zou wel erg toevallig zijn… Ik kan je vertellen: het gebeurt veel vaker dan je denkt!

 

Wist je dat het meest gefotografeerde stockfoto-model ter wereld Rebecca Givens is? Zoek haar maar eens op, je herkent haar vast!

 

Ben je op zoek naar een specifiek plaatje, dan is 100% passend stockbeeld sowieso vrij lastig te vinden. Want stockfotografie is nu eenmaal bedoeld voor algemeen gebruik. Maken wij dan nooit gebruik van stockbeelden? Jawel hoor. Laatst zochten we voor een opdracht mooie beelden van de rijstvelden in Bali. Helaas ligt Indonesië niet om de hoek, dus een fotograaf die kant op laten vliegen maakt het een vrij kostbaar plaatje. Letterlijk en figuurlijk. Gelukkig was er prachtig stockbeeld voorhanden, dus onze keuze was snel gemaakt.

 

Naast stockfotografie bestaat er ook stockvideo en stockmuziek. Ook dat kan soms best handig zijn.


Fotograaf: uniek en passend bij concept

Anders is het wanneer je beeld zoekt om je communicatieconcept of -campagne visueel te maken. Dan kun je toch echt beter voor fotografie kiezen. Voor dit soort opdrachten werken we graag samen met professionele fotografen, ieder met een eigen specialisme. Daar hangt natuurlijk een hoger prijskaartje aan. Maar je krijgt er unieke en onderscheidende beelden voor terug. Exclusief voor jou gemaakt, geen concurrent die je daarmee zult tegenkomen. En dat kan onbetaalbaar zijn.

Twijfel jij aan je corporate beeld of ben je juist op zoek naar passende campagnebeelden? Kom dan eens langs en laat je adviseren.

1 antwoord
  1. Jordy Caris
    Jordy Caris says:

    Beste Marleen,

    Goed artikel! Ook fijn om te lezen dat dat fotografie nog “gekocht” wordt in deze digitale wereld waarin het hele web vol staat met beeld.

    Mocht je fotografie nodig hebben voor een opdracht: ik kom graag in contact met je. Met ruim 30 jaar ervaring in lifestyle, food, producten en mensen kunnen wij jullie bijna van alle fotografische behoefte voorzien. Fotografie, video, stopmotion, animatie en drone beelden. Als je ons laat weten hoe je je koffie (of wat anders natuurljk) het liefst drinkt m, zorgen wij dat deze klaar staat!

Laat een reactie achter

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.