Ilse Banken

Blog van Ilse: Geïnspireerd door gedragsbeïnvloeding

Dat gedrag – en dus onze kennis van gedragswetenschap – steeds belangrijker wordt bewees Richard H. Thaler in 2017 door het winnen van de nobelprijs voor de economie. Thaler kreeg de prijs omdat hij bewees dat menselijk gedrag, bij het maken van keuzes, vaak niet rationeel is. Het was ook Thaler die het begrip nudging introduceerde. Vanaf dit moment heeft gedragsbeïnvloeding mijn interesse. Ik vertel je in dit blog graag waarom en hoe ik dit toepas in mijn werk als communicatieadviseur.

 

Gedragsverandering is HOT

Waarom? Omdat we meer succes kunnen behalen wanneer we denken vanuit gedrag. Bij iedere verandering die we met een communicatiecampagne willen bereiken, hebben we te maken met mensen en hun gedrag. Gedragsbeïnvloeding toepassen in een campagne is daarom een onmisbaar onderdeel voor succes, als je het mij vraagt. Hierbij is vooronderzoek een essentieel onderdeel, zodat je dingen ‘weet’ over je communicatiedoelgroep, in plaats van dat je dingen aanneemt.

 

Gedragsvraagstukken vragen om een expert

Gedragsveranderingstechnieken worden veel toegepast op vraagstukken over bijvoorbeeld duurzaamheid, verkeersveiligheid, gezondheid en mobiliteit. Want wat willen we met al deze bewustwordingscampagnes bereiken? Juist: gedragsverandering! Gezonder eten, minder autorijden, afval scheiden, noem maar op. Hiervoor moeten we weten hoe gedrag van mensen in elkaar steekt. En daar hebben we de juiste kennis voor nodig. Een gedragswetenschapper laten aansluiten bij een complexe campagne is dan ook een sterke zet. De communicatieadviseur en de gedragswetenschapper vullen elkaar in dit soort projecten mooi aan.

 

Beïnvloedingstechnieken: nudging

Als communicatieadviseur geef ik verschillende communicatiedoelgroepen graag een duwtje in de goede richting. Ook wel nudging genoemd. Zo kwam de afdeling Statistiek & Onderzoek van de gemeente ’s-Hertogenbosch bij ons met een mooi vraagstuk, waarbij we nudging toepasten: Hoe zorgen we ervoor dat meer inwoners van de gemeente onze inwonersenquêtes openen? We analyseerden de middelen die gebruikt werden en adviseerden aanpassingen te doen in de vormgeving van de envelop en een incentive toe te voegen aan de mailing. Soms kan het heel simpel zijn.

 

Gedragsbeïnvloeding in copy

Een belangrijk deel van een creatieve communicatiecampagne bestaat uit copy. Cialdini bedacht 7 beïnvloedingsprincipes die toegepast kunnen worden op copy voor offline en online gebruik. Zelf gebruik ik de techniek ‘commitment en consistentie’ vaak in copy. Wanneer je je lezer zover krijgt dat hij of zij een belofte doet of zich ergens toe verplicht (de eerste stap), is de basis gelegd voor de volgende stappen. De mens zit namelijk zo in elkaar dat wanneer je een standpunt hebt genomen, je de neiging hebt daar aan vast te houden. Jij laat je toch ook niet kennen wanneer je de eerste stap hebt gezet?

 

De kennis van psychologie wordt steeds belangrijker in ons werk. Ook andere collega’s binnen Communicatie Team houden zich hier mee bezig. Zo schreef Henk een blog over ‘framing’, Debbie een blog over perceptie en Niels over creatie en psychologie .

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.