Ilse van den Anker

Blog van Ilse: Medewerkers als ambassadeur van jouw merk

Dat externe communicatie bijdraagt aan het vergroten van het netwerk en bereik van organisaties hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen. Maar wist je dat interne communicatie hierin ook een belangrijke rol speelt? Wanneer je interne communicatie en externe communicatie niet langer in aparte hokjes stopt, zal je versteld staan van de resultaten. Waarom nog niet iedere organisatie dit doet? Ik kan mijn vinger er niet op leggen. Maar wat ik wel kan, is je meenemen in het verhaal van de medewerker als ambassadeur van jouw merk. Want kom op, hoe cool is het om samen (!) met jouw medewerkers het verhaal van jouw merk naar buiten te brengen en zo te werken aan een nog sterker merk?

Why, tell me why!

Nee, we gaan niet terug naar muziek uit de jaren 80. We gaan wel terug naar de kern van het verhaal. Waarom doet jouw organisatie wat ze doet? En net zo belangrijk: hebben jouw medewerkers antwoord op deze vraag? Communicatie Team ontwikkelde in samenwerking met Jumbo een nieuwe interne communicatiestrategie. In deze strategie krijgen de medewerkers niet alleen antwoord op de vragen: ‘Waar draait het bij ons om? Waarom bestaat Jumbo? Wat is onze missie?’, ze worden er ook door geïnspireerd en geënthousiasmeerd. En dat is waar het om draait. Jouw medewerkers moeten het niet alleen weten en begrijpen, maar ook voelen.

I will tell you why

Wanneer je medewerkers op dit niveau verbonden zijn, kunnen ze in de rol van ambassadeur kruipen. Het is tijd om de medewerker aan het woord te laten. Laat ze niet alleen het verhaal van jouw organisatie vertellen, geef ze ook de ruimte om eigen verhalen te vertellen. Stimuleer en inspireer met relevante en deelbare content. Ook kun je een aantal medewerkers vragen om een voorbeeldrol aan te nemen als ambassadeur voor andere medewerkers.

Win-win

Medewerker-ambassadeurschap levert niet alleen jouw organisatie iets op, het is ook heel interessant voor de medewerker zelf. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat het ambassadeurschap een positief effect heeft op de carrière van medewerkers. Zij en hun netwerk blijven up-to-date voor wat betreft de laatste trends en ontwikkelingen. En bovendien kunnen medewerkers zich goed profileren door exclusieve content te delen. Win-win dus!

Breed inzetbaar

Wat ik zelf mooi vind aan ambassadeurschap is dat het heel breed ingezet kan worden. Zo ontwikkelden we voor Jumbo een interne figurantenwervingscampagne, waarbij medewerkers van Jumbo die eerder te zien waren in Jumbo commercials, collega’s enthousiasmeren om te figureren in nieuwe tv-commercials van Jumbo.

Voor onze klant Isabella Groep vlogen we het op een andere manier aan. In de verkoopcampagne vertellen mensen die werken op Fort Isabella in Vught in een filmpje hoe zij dit ervaren. Een persoonlijke benadering, waarbij de ambassadeurs het verhaal op een authentieke en aansprekende manier vertellen.

Meer weten? Kom gerust eens bij ons langs of bekijk de cases van Jumbo en Fort Isabella.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.