Sophie van der Meulen

Blog van Sophie: Iets anders dan het intranet: de podcast

Podcasts luisteren, een activiteit die ik de laatste maanden heb ontdekt. Natuurlijk ben ik al langer bekend met dit fenomeen. Toch liet ik mij makkelijker meeslepen door een spannend boek of een fascinerende documentaire, dan dat ik een podcast ging luisteren. Een podcast brengt me terug naar de tijd dat mijn ouders mij voorlazen voor ik naar bed ging. Ik hing aan de lippen van mijn vader of moeder, vol spanning hoe het verhaal zou aflopen. Dat fijne, nostalgische gevoel heb ik ook bij podcasts. En los van die positieve associatie, kan een podcast ook nog eens heel informatief zijn. En je een andere kijk op de wereld geven.   

Ik luister veel verschillende podcasts. In Man man man de podcast onderzoeken drie dj’s hoe mannelijk ze zijn. En om dat te bewijzen, of nou ja, vooral te ontkrachten, komen de meest hilarische verhalen voorbij. Elke nieuwe aflevering is voor mij een hoogtepuntje. Maar ook van een serieuze of spannende podcast kan ik genieten.

En natuurlijk zijn er de podcasts binnen ons vakgebied, zoals Bakkie Media. De mogelijkheden van podcasts zijn enorm, en voor elke niche zijn er luisteraars. Dat maakt dat bijna elke content geschikt is voor een podcast. Een goede reden om eens te overwegen of het als (extern of intern) communicatiemiddel past bij jouw organisatie.

Welke communicatiemogelijkheden benut jij?

Nu is het een mooi moment om de interne communicatie naar je medewerkers weer eens onder de loep te nemen. Thuiswerken is immers de norm. En uit onderzoek blijkt dat de helft van de Nederlands voor een deel thuis wil blijven werken, ook na deze periode1. Maar hoe bereik je dan nog op een effectieve manier je medewerkers?

Wij horen van diverse klanten terug dat het – vaak onpopulaire – intranet ineens een hit is. Voorheen een grote uitdaging om medewerkers efficiënt het intranet te laten benutten; nu door noodzaak de normaalste gang van zaken. Maar wellicht kun je ook eens kijken naar andere middelen om je medewerkers te binden, zoals een podcast.

Podcasts voor bedrijven

Eind vorig jaar steeg de populariteit van podcasts al enorm2. Ten opzichte van vorig jaar voeren we 43% meer zoekopdrachten uit naar podcasts3. Onderzoek dus eens, of het ook bij jouw organisatie past. Of het nu gaat om een podcast om de binding met jouw medewerkers (op afstand) te vergroten. Of ze op de hoogte te brengen van de laatste successen en ontwikkelingen.

Ook is het een goed middel om klanten eens op een andere manier te informeren. Heb je een eigen trainingsfaciliteit voor klanten (of eigen medewerkers)? Overweeg dan eens een podcast als lesstof! Er zijn tal van mogelijkheden.

Als je daarbij optelt dat je met een podcast een onbeperkt bereik hebt, en dat je het wanneer en waar je maar wilt kunt luisteren, dan zijn podcasts een behoorlijk interessant middel.

 

1 https://www.ad.nl/ad-werkt/onderzoek-helft-van-de-nederlanders-wil-ook-blijven-thuiswerken-na-corona~a6e9bb92/

2 https://www.marketingtribune.nl/media/nieuws/2019/11/onderzoek-populariteit-podcast-stijgt-razendsnel/index.xml

3 https://www.marketingfacts.nl/berichten/podcast-seo-tien-tips-om-het-meeste-uit-je-podcast-te-halen

4 https://www.marketingfacts.nl/berichten/podcast-luisteraar-stoort-zich-niet-aan-advertenties

 

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.