Mérit Michielsen

Mérit Michielsen

De kracht van taal

Blog van Merit: 
De kracht van taal 

Een aantal jaar geleden volgde ik een training NLP (neuro linguïstisch programmeren). Hierin speelt taal en non-verbale communicatie een belangrijke rol. Je leert bijvoorbeeld hoe je (onbewuste) breinprocessen werken en hoe je die kunt beïnvloeden door middel van de woorden die je kiest. De manier waarop je communiceert heeft enorme impact op jezelf en op anderen. Erg interessant als je het mij vraagt! Fascinerend om te ervaren wat taal doet, of beter, wat woorden met je doen. Ik deel graag wat inzichten die mij veel hebben geïnspireerd bij het schrijven van teksten en voeren van (zakelijke) gesprekken.

De manier waarop je praat en welke woorden je gebruikt, heeft invloed op (het onbewuste van) jezelf en van anderen. Het kan jezelf en anderen activeren en stimuleren, maar ook demotiveren. ‘Moeten’ vinden we bijvoorbeeld over het algemeen geen prettig woord. We blijven liever zelf de regie voeren over de dingen die we doen en hoe we ze doen. Iets moeten legt vaak ook een negatieve druk op. Beter is het woord ‘mogen’ te gebruik. ‘Mag ik je vragen uiterlijk vrijdag inhoudelijk te reageren’. Of: je mag de volgende keer nog kritischer zijn. 

Het beweegt mensen ook meer als je aangeeft wat je wil, in plaats van wat je niet wil. Dus niet ‘Je mag deze ruimte na 18.00 uur niet meer gebruiken’, maar ‘Deze ruimte is tot 18.00 beschikbaar’. Of ‘Roken doe je buiten’, in plaats van ‘Binnen mag je niet roken’. Klinkt niet alleen vriendelijker, het werkt ook positiever omdat ons brein van nature het woord ‘niet’ niet goed verwerkt. Ook effectief bij kinderen, weet ik als moeder uit ervaring.  Stel je voor dat de kinderen binnen spelen met een bal. De zin ‘Met een bal spelen we buiten’ zet dan veel meer aan tot actie om in de tuin te gaan spelen, dan ‘Niet binnen spelen met de bal’. Probeer het maar!

Zo werkt het ook met het woord moeilijk. Als je tegen jezelf zegt, dat vind ik moeilijk, zet je jezelf op slot. Beter kun je zeggen ‘Dat vind ik nog niet makkelijk’. Ook hier geldt: je hersenen zijn minder sterk in het verwerken van het woord ‘niet’ waardoor je opslaat ‘Dat vind ik makkelijk’.  Je onbewuste krijgt hierdoor een positieve impuls!

Tot slot nog een inzicht dat het brein positief stimuleert, is het stellen van open vragen. Bij gesloten vragen reageer je heel primair, terwijl het stellen van open vragen juist aanzet tot nadenken. Dus in plaats van ‘Heb je iets opgestoken van deze blog?, wil ik afsluiten met ‘Wat heb je opgestoken van deze blog?’


Meer blogs lezen?

Hoe(d) geef je je tekst wat meer kleur?

Daphne: Hoe(d) geef je je tekst wat meer kleur?

Teksten schrijven, iedereen kan het. Voor de een is het hard werken, bij de ander stromen de woorden vloeiend uit de pen (of vaak toetsenbord). Het blijft een kunst om de lezer te prikkelen. Zeker omdat je weet dat iedere persoon anders is. Wat ik leuk vind om te lezen, vind jij misschien niks. Door je tekst wat extra kleur te geven, spreek je een breder publiek aan. En dat doe je zo!

Waar komen al die merknamen toch vandaan?

Frank: Waar komen al die merknamen toch vandaan?

We spreken er dagelijks tientallen uit. Zonder erbij na te denken. Merknamen. Ze zijn er bij ons allemaal ingesleten maar ooit is er over nagedacht. Welke naam past goed bij ons merk? Hoe klinken we uniek in de markt? Of welke naam is nog beschikbaar? Tijd om eens een kijkje te nemen achter een aantal, voornamelijk Nederlandse, merknamen.