Neem contact met ons op »


Daphne Snijders

Daphne Snijders

Hoe(d) geef je je tekst wat meer kleur?

Blog van Daphne:

Hoe(d) geef je je tekst wat meer kleur? 

Teksten schrijven, iedereen kan het. Voor de een is het hard werken, bij de ander stromen de woorden vloeiend uit de pen (of vaak toetsenbord). Het blijft een kunst om de lezer te prikkelen. Zeker omdat je weet dat iedere persoon anders is. Wat ik leuk vind om te lezen, vind jij misschien niks. Door je tekst wat extra kleur te geven, spreek je een breder publiek aan. En dat doe je zo! 

Tijdens een schrijfcursus maakte ik kennis met verschillende methodes om aan een tekst een vleugje creativiteit toe te voegen. Eén van de technieken, is van creatief denker Edward de Bono1. Met zijn ‘denkhoeden’, kun je op zes manieren naar de wereld kijken. Elke kleur hoed staat voor een denkhouding. Deze methode geeft je een kritische blik en kun je inzetten bij bijvoorbeeld brainstorms, discussies en vergaderingen. En je kunt ’m dus ook toepassen bij het schrijven van teksten!

CTEAM0592_HEADER_BLOG_DAPHNE2.jpg
 
Welke hoed zet jij op? 

Waarmee trek je aandacht in jouw tekst? Wil je een tekst met meer feiten en cijfers, of juist een tekst die inspeelt op emotie? Met de Zes Denkhoeden van De Bono kun je alle kanten op. Elke hoed is namelijk uniek. Door deze methode daag je jezelf uit om eens op een andere manier een tekst aan te vliegen. Een voorbeeld. Je hebt de zin: ‘‘De hond wandelt samen met zijn baasje in de avond door het park’’. Laten we nu eens onze rode denkhoed opzetten en dus meer emotie en gevoel toevoegen: ‘‘De enthousiaste hond wandelt met zijn angstig uitziende baasje in de avond door het donkere en verlaten park’’. Door een kleine toevoeging lees je de zin al anders. Nog een voorbeeld: ‘‘De meester schrijft op het krijtbord’’. Geef de zin een kritische draai door de zwarte denkhoed te gebruiken. ‘‘De oude meester schrijft met lelijke hanenpoten op het stoffige en ouderwetse krijtbord’’.   

De denkhoeden kun je uiteraard ook combineren. Zo creëer je voor jouw specifieke doelgroep een tekst die blijft boeien tot de laatste punt. 

Probeer de methode eens uit en kijk of het iets voor je is. Ik ben in ieder geval enthousiast over deze techniek. Het heeft mij nog meer variatie in mijn teksten gebracht. Dus vanuit mijn kant, sowieso petje af voor deze inzichten. Of kan ik beter zeggen hoedje op? 

 

  1. De Bono, E. (2011). Zes Denkhoeden.

Meer blogs lezen?

Het geheim van een succesvolle arbeidsmarktcommunicatie campagne…

Bente: Het geheim van een succesvolle arbeidsmarktcommunicatie campagne…

Ontdek hoe jij het verschil kunt maken! Of je nu net begint of je bestaande aanpak wilt verfijnen, wij bieden je inzichten en tips die je nodig hebt om de beste talenten aan te trekken en te behouden.

De kracht van taal

Mérit: De kracht van taal

Een aantal jaar geleden volgde ik een training NLP (neuro linguïstisch programmeren). Hierin speelt taal en non-verbale communicatie een belangrijke rol. Je leert bijvoorbeeld hoe je (onbewuste) breinprocessen werken en hoe je die kunt beïnvloeden door middel van de woorden die je kiest. De manier waarop je communiceert heeft enorme impact op jezelf en op anderen. Erg interessant als je het mij vraagt! Fascinerend om te ervaren wat taal doet, of beter, wat woorden met je doen. Ik deel graag wat inzichten die mij veel hebben geïnspireerd bij het schrijven van teksten en voeren van (zakelijke) gesprekken.