Henk Jansen

Opvallend? Wij hebben liever merkwaardig.

Opvallen met een campagne is niet moeilijk. Een goed idee, dát is pas lastig. Een goed idee is namelijk relevant. Kloppend. Het past bij de visie, missie, doelgroep en wensen van een organisatie. Is waardig aan het merk en tegelijk merkwaardig.

Anders dan anders is ook maar hetzelfde

Een goed idee heeft altijd een goed begin. En dat betekent niet hals over kop met een vraagstuk of project aan de slag gaan. Het gaat er namelijk niet om dat je iets maakt dat ‘anders is dan anders’. Altijd ‘anders dan anders’ is namelijk ook maar hetzelfde. Het gaat erom dat je de invalshoek bepaalt van communicatie die doet wat ze moet doen. Communicatie die opvallend en doeltreffend is.

Niet uit de bocht vliegen

Creativiteit moet je op de juiste manier inzetten. Het moet relevant zijn. Moet het merk waardig zijn. Wij doen er alles aan om onze creativiteit niet uit de bocht te laten vliegen. Dat lijkt makkelijk, maar eigenlijk is dat juist het moeilijkste. Over ‘uit de bocht vliegen’ gesproken: een geweldig voorbeeld is het Virtual Crash Billboard. Een interactief billboard dat mensen die door rood licht oversteken enorm laat schrikken en zo confronteert met hun gedrag. Vervolgens kunnen ze kiezen om zelf ook onderdeel te worden van de campagne. Een supercreatief idee met veel impact én ontzettend relevant.

Relevant

Je moet mensen een spiegel durven voorhouden. Soms is er al intern gebrainstormd en heeft dit geleid tot een bepaald idee. Soms klopt dat idee niet. Dan moet je durven zeggen ‘het is leuk maar het werkt niet. Het is niet relevant’.

Een goed begin is het halve merk

Maar hoe kom je door het woud aan creatieve ideeën dan wel tot iets dat relevant is voor een merk? We proberen altijd eerst de essentie van het communicatievraagstuk bloot te leggen. We starten vanuit de vraag ‘Hoe kunnen we…?’ Samen met de klant vullen we in wat er na die drie woorden moet komen. ‘Hoe kunnen we onze verbindende rol voor en met onze doelgroepen optimaliseren met behulp van online middelen?’ Of ‘Hoe kunnen we met behulp van één helder verhaal naar binnen (intern) en buiten (extern) communiceren?’

Slijpen en kneden

In een Bourgondische brainstormsessie gaan we met dit soort vraagstukken aan de slag. Drie uur lang zitten we samen in één ruimte met de klant. Zonder briefing vooraf. Vervolgens gaan we slijpen en kneden tot we de kern van het communicatievraagstuk in één enkele regel hebben gevat. Aan die regel wordt alles getoetst. Het is ons klankbord. Alles wat daarna komt gaat door die filter. Alleen zo kun je merkwaardig communiceren.

Ook aan de slag met jouw communicatievraagstuk in een Bourgondische Brainstorm met CT? Laat het ons weten!

Bovenstaande tekst verscheen in de vorm van een interview met Henk Jansen en Niels Kiené in de november/december 2017 uitgave van Zakenmagazine Regio Business Magazine Den Bosch (tekst: Gerda Baeyens). Voor dit blogartikel is de inhoud deels overgenomen en aangepast.

 

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.