Debbie van Leeuwen
Blog van Debbie: P O R S C H E & perceptie
Laatst werd ik in mijn kleine koekblik op de snelweg ingehaald door een Porsche Cayenne; een wagen die onmiddellijk mijn aandacht trok. Sinds ik bezig ben met de aanschaf van een nieuwe auto (want dat wordt onderhand wel eens tijd), kijk ik met een heel andere blik naar wat er zoal rondrijdt. Terwijl voorheen werkelijk niets op vier wielen mijn interesse had.
Aantrekkingskracht
Die Porsche zette me aan het denken: vond ik deze auto nou echt zo mooi, of waren het de zeven blinkende zilveren letters die mij zo sterk beïnvloedden? Want wat als er Dacia of Daihatsu had gestaan? Was die aantrekkingskracht dan ook zo sterk geweest…?
Blind proeven
Marketing is van enorme invloed op merk- en productbeleving. Zo las ik onlangs dat de directeur van een grote bierbrouwer aan het eind van een interview werd gevraagd om zijn eigen bier blind uit een proeverij te halen. Geen probleem! Maar toen puntje bij paaltje kwam durfde hij het tóch niet aan. Want, zo gaf hij toe, de verschillen met de concurrent-brouwers zijn minimaal. Echt waar. Het zijn grotendeels andere factoren die uiteindelijk de smaakbeleving bepalen. Denk aan de kracht van commercials of beïnvloeding vanuit peers (leefstijlgenoten).
Duur = lekker
Ook wijn schijnt ineens een stuk beter te smaken wanneer consumenten een hogere flesprijs gecommuniceerd krijgen. Want duur = lekkerder, vinden onze hersens. En al weet ik het dondersgoed, toch trap ik er zelf vaak genoeg weer in als ik voor het wijnschap sta. Beïnvloeding, het blijft een mooi gegeven binnen ons vakgebied. Met de juiste inzet van marketing de consument in een bepaalde richting sturen. Het begint met een mooi verhaal (bijvoorbeeld twee vrienden die bij toeval een nieuwe wijn ontdekken) en een pakkende productnaam (Fat Bastard). Maar ook een in het oog springend ontwerp (een etiket met opvallend dikke hippo) én dus de juiste prijsstelling (€ 5,99) zijn factoren die bijdragen aan de beleving.
Afdronk
Tot slot, maar zeker niet onbelangrijk: uiteraard heeft naast de marketeer ook de producent of leverancier een verantwoordelijkheid. Hij moet ervoor waken dat de perceptie niet té ver van de verwachting af ligt. Want een prachtig ‘duur’ wijntje met een vieze afdronk, daar wordt niemand vrolijk van!
(Trouwens, die nieuwe auto, die komt er binnenkort. Alleen zal het vermoedelijk geen Porsche zijn…)
Meer blogs lezen?