Neem contact met ons op »


Sophie van der Meulen

Sophie van der Meulen

Waarom kiezen voor een animatie?

Blog van Sophie: Waarom kiezen voor een animatie?

Er zijn al heel wat blogs geschreven over waarom animatie inzetten een goed idee is. Redenen zoals het versimpelen van je boodschap, een herkenbare merkuitstraling, het in beweging brengen van je doelgroep (CTA) en de veelzijdigheid van het middel zie je vaak voorbijkomen. En daar is niets aan gelogen. Maar door mijn wetenschappelijke achtergrond, laat ik mij ook graag leiden door onderzoek. In dit geval: het onderwerp van mijn eigen masterscriptie.

In 2015 studeerde ik af op de vraag ‘’The effect of animation on the recall of low cost and high cost transitions, usability and attractiveness‘’. Een hele mond vol. Simpel gezegd deed ik onderzoek naar het gebruik van animatie voor het verbeteren van de working memory load: het werkgeheugen.

Betere working memory load

Ieder mens heeft een working memory load. Jouw working memory load zorgt ervoor dat je maximaal 3 tot 4 elementen tegelijkertijd kunt onthouden. Bijvoorbeeld de boodschappen die je in je winkelmandje wilt stoppen. Hoe goed of slecht het met je working memory load is gesteld, is afhankelijk van verschillende factoren, zoals bijvoorbeeld je leeftijd. Geen zorgen, het minder goed onthouden is dus een normaal proces van ouder worden.

Het gebruik van animatie bleek uit mijn onderzoeksresultaten een effectief middel voor het beter onthouden van maximaal 4 elementen. Je working memory load wordt niet verhoogd, maar dus wel verbeterd. Een resultaat waar ik destijds best trots op was.

De voordelen van animatie

Maar waarom is animatie dan zo’n effectieve communicatietool, bijvoorbeeld als het gaat om het communiceren van veranderingen? Omdat animatie overgangen geleidelijk in plaats van abrupt toont, word je op een natuurlijke manier door het verhaal geleid. Een manier die mooi overeenkomt met de werkelijkheid. Dat geeft je als kijker meer tijd om volledig je aandacht te besteden aan de boodschap. En dat zorgt er weer voor dat je die beter onthoudt. Het resultaat is dus tweeledig: animatie helpt bij het beter begrijpen én onthouden van wat je ziet.

Wereld van verschil

Ook heeft animatie een positieve invloed op beslissingen nemen en leren. Wie een geanimeerde instructie ziet voert een handeling beter uit, dan wie de statische versie bekijkt. Neem de handleiding die bij je nieuwe Ikea-kast zit: welke plank hoort nu op welke plek, en waar moest die ene schroef ook alweer in? Een animatievideo in plaats van een print-instructie maakt dan een wereld van verschil.

Bij Communicatie Team ontwikkelen we regelmatig animaties voor onze opdrachtgevers. Een mooi voorbeeld daarvan is de animatie voor Citumen, een nieuw circulair product. Een ingewikkeld proces gaat vooraf aan het maken van dit product. Door dit proces te animeren kan de kijker zich een betere voorstelling hiervan maken en onthoudt hij het beter.

Benieuwd wat wij kunnen betekenen in het ontwikkelen van animaties? Bekijk onze animatie-showreel en cases of neem contact met ons op via info@communicatieteam.nl of 073-61380000.

1(Tversky, Morrison and Betrancourt, 2002
2(Park and Gittelman, 1992)
3(Gonzalez, 1996).


Meer blogs lezen?

Medewerkers als ambassadeur van jouw merk

Ilse: Medewerkers als ambassadeur van jouw merk

Dat externe communicatie bijdraagt aan het vergroten van het netwerk en bereik van organisaties hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen. Maar wist je dat interne communicatie hierin ook een belangrijke rol speelt?

We begrijpen je

Debbie: We begrijpen je

Commerciële uitingen zijn tegenwoordig doorspekt van begrip. Begrip voor jou. Voor jouw situatie. Voor jouw persoonlijke wensen. Voor jouw gebrek aan tijd. Voor jouw behoefte aan klantvriendelijkheid.