Neem contact met ons op »


Sophie van der Meulen

Sophie van der Meulen

Wat 30 Seconds je kan leren over creatief denken

Blog van Sophie: Wat 30 Seconds je kan leren over creatief denken

We spelen veel spelletjes thuis, nu we genoodzaakt zijn om zoveel mogelijk in huis te blijven. Eén van mijn favorieten is 30 Seconds. Het is een eenvoudig spel, dat je met bijna iedereen kan spelen. Bij 30 Seconds heb je een halve minuut de tijd om aan de hand van omschrijvingen van teamgenoten vijf objecten, personen, landen, etc. te raden. De adrenaline die door je lijf stroomt zodra de zandloper wordt omgedraaid is elke keer weer zenuwslopend. 

Ik vind het enorm interessant om te zien hoe mensen verbindingen leggen om tot het juiste antwoord te komen. Verbindingen die ik en mijn medespelers soms onbegrijpelijk vinden, maar die voor het spelende team zo voor de hand liggend zijn. Dat komt omdat iedereen andere, voor hen logische denkpatronen heeft.  

Denk jij wat ik denk?

Dat we zo snel een antwoord kunnen roepen, komt door onze denkpatronen: een verzameling van gegevens die we opslaan in ons geheugen. Denkpatronen stellen ons in staat snel en efficiënt allerlei taken uit te voeren. Zoals autorijden, het herkennen van gezichten of een antwoord formuleren op een omschrijving. We herkennen de gegevens, en kunnen deze eenvoudig oproepen. We hoeven er niet eens over na te denken. Gelukkig maar, want de zandloper loopt door. 

Patronen doorbreken

Ook tijdens een brainstorm bij Communicatie Team zoeken we continu naar verbindingen en associaties. De klant vertelt zo veel mogelijk over de organisatie en het vraagstuk dat leeft. Het mooie van zo’n brainstorm is dat iedereen met zijn eigen denkpatronen daar een bijdrage aan kan leveren. 

Gelukkig hebben we in zo’n geval wel meer dan 30 seconden de tijd. Dat geeft ruimte om niet alleen verbindingen te zoeken met de voor de hand liggende denkpatronen. Maar ook patroondoorbrekende associaties te maken, buiten de gebaande paden te blijven denken. Mijn collega’s van onze creatieve studio doen dit dagelijks in hun werk. Dat betekent echter niet dat jij of ik dit niet kunnen. Het doorbreken van vaste denkpatronen is iets dat je kan leren.

Braintraining

Uiteindelijk is iedereen creatief, de één heeft er alleen wat meer training voor nodig dan de ander. Het helpt bijvoorbeeld om ideeën niet meteen te beoordelen. Schrijf elk idee op, zonder er een waardeoordeel aan te geven. Bij onze ‘Bourgondische Brainstorm’ laten wij deelnemers bijvoorbeeld tekenen en schrijven op een groot vel papier. Al deze krabbels dragen bij aan de uiteindelijke output. 

Stop niet bij één goed idee. Stel jezelf de vraag ‘Kan dit nog op een andere manier?’. Zo daag je jezelf uit om verder te kijken dan het eerste idee, en te zoeken naar andere (creatieve) oplossingen. En daarmee heb je direct een praktische tip voor het spelen van 30 Seconds: wordt het woord niet in één keer geraden, zoek dan naar een compleet andere invalshoek om dit te omschrijven. Misschien raden je teamgenoten het dan wel. 


Meer blogs lezen?

Loyale klanten op 1!

Ilse: Loyale klanten op 1!

Je kent ze wel, van die mensen die voor iedere winkel een klantenpas hebben. Ja zo’n persoon ben ik. Ik sla een goede aanbieding niet snel af en word blij van alle mailtjes met kortingsbonnen die ik op mijn verjaardag ontvang.

Bouwen aan een Employer Brand

Bente: Bouwen aan een Employer Brand

Employer branding: het aantrekkelijk positioneren en vermarkten van je werkgeversmerk. Branding van een merk is voor veel mensen bekend terrein; met de juiste branding schets je een gewenst imago en creëer je ambassadeurs voor je merk.