Debbie van Leeuwen
Blog van Debbie: We begrijpen je
‘Bij T-Mobile begrijpen we dat je bijzondere momenten niet wilt missen.’ ‘Elke vakantiedag telt. DFDS begrijpt dat als geen ander.’ Of neem de boodschap van UPS: ‘Wij begrijpen MKB’ers.’
Als je er op gaat letten hoor en zie je het steeds meer. En ook als copywriter trok het mijn aandacht: commerciële uitingen zijn tegenwoordig doorspekt van begrip. Begrip voor jou. Voor jouw situatie. Voor jouw persoonlijke wensen. Voor jouw gebrek aan tijd. Voor jouw behoefte aan klantvriendelijkheid.
En wie wil dat nou niet: zakendoen met een bedrijf dat jou snapt. Dat weet wat er in jouw hoofd speelt en jouw behoeftes kent. Logisch dus, dat bedrijven zo begripvol zijn in hun communicatie. Het maakt dat je je gehoord voelt. Want of het nu een glas wijn met die goede vriend(in) is, je yogaleraar die je houding tijdens de les lichtjes corrigeert of misschien wel die caissière, die even naar je verhaal luistert bij het afrekenen van je boodschappen. Iedereen heeft behoefte aan persoonlijke aandacht. En daar spelen bedrijven handig op in.
Het is mooi, al dat begrip. Maar het creëert ook bepaalde verwachtingen bij je klanten. Zorg dat je die als organisatie waarmaakt. Dat betekent voor klanten van T-Mobile: ervan op aan kunnen dat je mobiel bereik hebt. Bijvoorbeeld wanneer je zoon tijdens oudjaarsnacht met je wil delen dat je eerste kleinkind is geboren.
En als klant van DFDS Seaways wil je optimaal kunnen genieten van die heerlijke minicruise naar Newcastle. Doordat het bedrijf al vóór vertrek klanten in een blog en video meeneemt in hoe ze hun auto goed op de ferry naar Engeland krijgen, verminderen ze vakantiestress.
Door begrip te tonen, je van je gevoelige kant te laten zien en op de emotie te gaan zitten, kom je dichter tot je doelgroep. Daarin is een mooie rol voor mij en collega-copywriters weggelegd. Door er als bedrijf ook daadwerkelijk naar te handelen, zorgt dat je écht binnenkomt en scoort bij je klanten. Pas dan heb je het echt begrepen.
Meer blogs lezen?