Textaafoam

Textaafoam – Interne communicatie Cultuurprogramma

Textaafoam

‘Een goed gevoel hebben’; de overkoepelende doelstelling van het Cultuurprogramma van Textaafoam, richting klanten en medewerkers. En zo werkten wij, ook met een goed gevoel, aan de ontwikkeling en de uitrol van het interne communicatieprogramma, zodat leidinggevenden en medewerkers invulling kunnen geven aan dit Cultuurprogramma.   

Wij verzorgden:

  • Communicatie-advies, plan van aanpak
  • Manifest
  • Communicatieconcept: copyregel en beeldconcept
  • Fotografie
  • Interne nieuwsbrief (template)
  • Narrowcasting
  • Middelen voor toolboxmeetings
Narrowcastingscherm 1.png

Belangrijke inzichten

Binnen Textaafoam heerst een ‘niet lullen, maar poetsen’ mentaliteit. Medewerkers en leidinggevenden zijn zeer loyaal aan het bedrijf en het verloop van medewerkers is laag. Een aantal mooie inzichten op een rij, daar houden wij van. Het gesprek aangaan over ‘hoe’ Textaafoam dingen doet is relatief nieuw binnen de organisatie. Maar in verband met de groei van de organisatie en het belang van een uniforme klantbeleving is dit wel steeds belangrijker. Deze en meer inzichten zorgden voor een goede basis waarmee we aan de slag konden. 

Het manifest

Een goed begin is het halve werk! En daarom startten wij met een kick-off meeting. Zo leerden we de klant beter kennen én checkten we onze interpretaties van de input. Daarna was het tijd voor de eerste stap; de ontwikkeling van het ‘manifest’: een motiverend en overtuigend verhaal over Textaafoam voor medewerkers. Een basisverhaal dat medewerker inspireert werkt prettig. Alle communicatie kan hieraan getoetst en opgehangen worden. 

Associatiekaarten0.png

Herkenbare communicatiestijl

Met ‘Jij kleurt Textaafoam’ als aansprekende copyregel en een passend beeldconcept creëerden we één herkenbare communicatiestijl voor alle interne communicatie over het Cultuurprogramma van Textaafoam. We ontwikkelden een middelenvrij-concept dat schaalbaar is en toekomstgericht. Zo zorgen we ervoor dat alle middelen, die ditzelfde doel dienen, herkenbaar zijn als onderdeel van deze (langlopende) campagne. 

 

Beeldconcept

Ambassadeurs zijn essentieel in een campagne als deze én ze hebben altijd een streepje voor als je het ons vraagt. We maakten ze onderdeel van de campagne door hen te fotograferen op kleurrijke achtergronden en hen zelf een quote op te laten stellen. Het geheel kreeg de vorm van een ‘kleurstaaltje’. Zo ontstond een serie met frisse beelden. 

In de middelen wordt bij de foto met een persoonlijke quote toegelicht hoe de ambassadeur een kernwaarde van Textaafoam in concreet gedrag uitdraagt.

De uitrol

Een interne nieuwsbrief via Spotler gebruikten we om alle medewerkers te verrassen met het manifest. Ondersteund door de inzet van narrowcasting op het prachtige hoofdkantoor in Tilburg; korte berichten, animaties en filmpjes om het Cultuurprogramma toe te lichten. Daarop volgden diverse middelen voor de interne toolboxmeetings; dit zijn 6-wekelijkse meetings waarin het dagelijkse gedrag gereflecteerd wordt aan de kernwaarden van Textaafoam: betrouwbaar, attent, deskundig en creatief. 

Resultaten  

Aan de hand van de gemaakte middelen leert Textaafoam steeds beter ‘om het gesprek aan te gaan’ met medewerkers over zoiets belangrijks als het nieuwe Cultuurprogramma. Niet theoretisch, maar juist praktisch. De beelden ondersteunen dit als visuele trigger om het Cultuurprogramma ‘top of mind’ te houden. 

Het belang van een makkelijk te onthouden naam die goed de lading dekt, in dit geval ‘Jij kleurt Textaafoam’, voor een soortgelijk programma wordt erg gewaardeerd door medewerkers. 

“Communicatie Team gaf ons een kader en een structuur voor de communicatie rondom het cultuurprogramma. Ik waardeer hoe zij onze plannen naar concrete beelden en teksten vertaalden. De creatie van de middelen verliep soepel en ‘Jij kleurt Textaafoam’ staat er nu letterlijk gekleurd op.”

- Chantal Vorstenbosch, Marketing and Communications Manager at Textaafoam BV
Eefje Besselink

Meer weten over deze case? Eefje Besselink vertelt je er graag meer over.


Bel Eefje op 073 - 613 80 00
of stuur haar een mailtje.


Meer Internal branding

Alles voor de leukste boodschap

Jumbo
Internal branding

Alles voor de leukste boodschap

Jumbo wil dat haar klanten met plezier hun boodschappen doen. Het moet bijna voelen als een feestje.

Sterk staaltje positioneren

Mennens
Internal branding

Sterk staaltje positioneren

Met een blik naar de rijke historie (135 jaar!) en hun expertise op het gebied van hijs- en heftechniek loopt Mennens voorop. Iets om trots op te zijn en breed te delen. Geïnspireerd door hun mooie verhaal zijn wij samen met deze gigant aan de slag gegaan met een nieuwe positionering.

Medewerkers raken met aansprekende content, dat doe je samen

Jumbo
Internal branding

Medewerkers raken met aansprekende content, dat doe je samen

Aan ons de opdracht om ze samen met Jumbo dag in dag uit te inspireren, informeren en te betrekken bij wat er speelt. Van nieuw glutenvrij huismerkassortiment tot het fietsplan voor medewerkers.