Een (integrale) creatieve arbeidsmarktcampagne

Dat er in de zorg een tekort is aan medewerkers weten we allemaal. Ook BrabantZorg heeft te maken met deze uitdaging. Echte focus op arbeidsmarktcommunicatie en werving had niet eerder hoge prioriteit. De komst van corporate en lokale recruiters bracht daar vorig jaar verandering in, met meer structuur en eenduidigheid. Maar de nood is hoog, dus klopte BrabantZorg eind vorig jaar bij ons aan met een arbeidsmarktcommunicatie-vraagstuk. Een parel van een opdracht, als je het ons vraagt.

Een goed begin…

De basis van een strategische arbeidsmarktcampagne is doelgroeponderzoek en een duidelijke werkgeversbelofte; de employer brand (EVP). BrabantZorg had dit huiswerk al gedaan. Zij belooft medewerkers dat ze als organisatie durft te kiezen voor dát wat voor de cliënt bijdraagt aan een fijne dag. Dit was ons uitgangspunt in de ontwikkeling van de campagne. De doelgroepen van deze campagne  zijn verzorgenden en verpleegkundigen, tussen de 18-55 jaar, in het postcodegebied van BrabantZorg.


Strategie en creatie ontmoeten elkaar

Eerder ontwikkelden we samen met BrabantZorg een strategisch schema met organisatiedoelstellingen, zodat deze campagne ook daar weer aan bijdraagt. Daarna gingen we aan de slag met het creatieve concept op basis van de employer brand (EVP). We bedachten verschillende inzichten, bijbehorende conceptregels en beelden en deze werden ook onderzocht. De keuze ging uit naar: Jij zorgt ervoor. Met als inzicht: