Transvita:
Jouw kracht = leerkracht

Het lerarentekort in het basisonderwijs is nijpend. Transvita – een serviceorganisatie van, voor en door deelnemende scholen – zet zich in om deze tekorten in de regio Utrecht aan te pakken. Ze staat te springen om carrièreswitchers en herintreders, die de stap (terug) richting het onderwijs willen zetten. Maar hoe benader je deze potentiële leerkrachten en hoe kom je bij hen op het juiste moment in het vizier? Transvita legde deze mooie uitdaging neer bij Communicatie Team.

Imagocampagne of…

Een imagocampagne voor werken in het primair onderwijs, om op korte termijn zoveel mogelijk nieuwe leerkrachten te werven. Dat was de wens van Transvita. Maar een imagocampagne levert op korte termijn geen nieuwe leraren op. Wij waren van mening dat het anders moest. Een aansprekende wervingscampagne was nodig, om snel bij de juiste mensen in beeld te komen.

Wat zeggen de ervaringsdeskundigen?

We startten met het ophalen van input bij de mensen die spreken uit ervaring: herintreders en carrièreswitchers. Waarom maakten zij destijds de keuze om toch (opnieuw) voor de klas te gaan staan? Tijdens een klankbordsessie haalden we informatie op en kregen we nieuwe inzichten. Aangevuld met online onderzoek een goed vertrekpunt om te starten met de ontwikkeling van een creatieve strategie.